Úvod > Aktuality > České e-shopy v zahraničí

České e-shopy v zahraničí

10. 7. 2015

I když je český ecommercový trh stále rostoucí, konkurence je velká. Jinak řečeno: 38 tisíc e-shopů se nemůže dlouhodobě uživit. A lze očekávat, že na trh vstoupí ještě řada obchodních řetězců z různých sortimentních skupin nebo také zahraniční investoři. Jednou z cest, jak přežít, je využít zahraničních trhů.

Velké české e-shopy často již v zahraničí fungují. První volbou bývá Slovensko, následují obvykle další okolní země. K lídrům v dobývání cizích trhů patří například Parfums.cz. Osm zemí kromě Česka není rozhodně málo. Proto mu přeji úspěchy i v USA.
Čeští online prodejci mohou patřit k největším e-shopům na Slovensku nebo v jiných „postsocialistických“ zemích, nepatří však k hvězdám západních trhů. Je to logické – vždyť tyto online trhy ovládají velké skupiny retailerů, multichannel a online prodejců, které jsou často pevně etablované v dané oblasti. Ale to nemusí vadit! I když naše firmy získají minimální podíl na trhu, mohou díky vyšším maržím mít lepší ziskovost než doma.

Jak uspět v zahraničí?
V první řadě je třeba mít dobře fungující e-shop v tuzemsku. Ideální „první zahraniční trh“ je asi Slovensko. To však neznamená, že nepotřebujeme brilantní slovenštinu v katalogu nebo v zákaznickém servisu. Špatný jazyk je ideálním podhoubím pro negativní popularitu na sociálních sítích!
Je nutné poznat trh, na který vstupujeme. Obecně platí, že vyspělé země mají řadu pozitiv, například skvělé internetové připojení, dobrou internetovou gramotnost, ale jsou na druhé straně hodně konkurenční. Uspět na velkých trzích Německa, Francie nebo Británie rozhodně není snadné. Odborníci za perspektivní země pro expanzi označují zejména Polsko a Rumunsko.
I když lze obchodovat z České republiky a mít pouze přeložené texty na webu, často to nestačí. Minimálně je nutné mít „spojence“ v dané zemi, tedy člověka, který je určen pro styk se zákazníky. Pro některé země se doporučuje dokonce založit zde pobočku firmy, aby byla větší důvěryhodnost.  Tu také nejvíce ovlivňuje kvalitní logistika a následně zákaznická péče. E-shop prostě není jen web a online marketing.

ADMEZ jako profesní organizace se snaží svým členům a klientům pomáhat. Pokud jde o vstup na zahraniční trhy, může asociace buď sama poradit nebo zprostředkovat kontakty se zahraničními partnery. Propojování lidí, firem a oborů má v popisu práce.
 



Archiv aktualit
ADMEZ je členem Logo ECCCOLogo Fedma