Úvod > Eshop Club > Panelové diskuze

Panelové diskuze

Jak se bude vyvíjet česká e-commerce v roce 2013?

Neformální panelová diskuze o budoucnosti české e-commerce za účasti významných osobností českého online businessu se uskutečnila 12. 3. 2013 v Café Louvre. V hledišti panelové diskuze zasedli zástupci předních českých e-shopů s ročním obratem nad 100 mil Kč (např. czc.cz, lekarna.cz, vivantis.cz, vasecocky.cz, astratex.cz a další).

Fotografie z diskuze naleznete ZDE, video z diskuze:

Pokračování videa ZDE

Komentáře odborníků:

Jiří Hlavenka, zakladatel Vltava.cz, publicista, investor:
„Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-komerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.“

Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director, Acomware:
„Největší slabiny českých e-shopů vidím v obchodu jako takovém – v produkto- a cenotvorbě. Občas chybí i smysluplná obchodní strategie a definované konkurenční výhody, díky kterým může e-shop uspět. Střední i velké e-shopy trápí slabá nebo chybějící datová i webová analytika a nekvalitní práce se získaným zákazníkem. Poměrně rozvinuti jsme však v multichannel marketingu. Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa.“

Václav Liška, CEO Aukro.cz:
„Díky přesunu tradičních velkých retailových hráčů do e-commerce segmentu zesílí na internetu konkurence. S tím, jak bude narůstat podíl e-commerce na celkovém objemu maloobchodu nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat, a to jak na lokální úrovni, tak ze strany EU.“

Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu:
„Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací.“

Jitka Součková, marketingová a PR manažerka Kasa.cz:
„E-shopy se budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“

 

Panelová diskuse: Logistika v e-commerce

V úterý 25. listopadu jsme uspořádali panelovou diskusi na téma „Logistika v e-commerce.“ Mezi spíkry se představili jak zástupci e-shopů, tak i přepravců – pozvání přijali Ondřej Vaňha (DPD), Robert Boček (InTime), Peter Schier (POPRON) a Petr Hulec (Expert ČR). Moderátory panelu byli výkonný ředitel ADMEZu Tomáš Hájek a Libor Švadlenka z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice.

Velkým tématem byla doba dodání e-shopu. Největší rozdíl mezi úspěšnými e-shopy a těmi ostatními byl vidět na vyhlášení ShopRoku 2013, kde u oceněných e-shopů byla průměrná doba dodání 1,9 dne, u ostatních e-shopů je tato doba 2,7 dne. Jak řekl Robert Boček, zákazník si zboží vybírá poměrně dlouho a rozhoduje se, zda si ho koupí – což platí hlavně u dražších položek. Jakmile si ho ale jednou objedná, chce ho mít co nejdříve. Rychlost doručení dnes již není konkurenční výhodou.

Dočkáme se opravdu dodání do 2. dne?
Dodání v ten samý den je v České republice technicky možné jen ve větších městech, ve kterých mají e-shopy sklad. Není reálné, aby zákazník z Ostravy dostal v ten samý den zboží objednané z e-shopu se skladem v Praze. Dodání do druhého dne velké množství e-shopů nabízí, ovšem při objednání do určité hodiny. U velkého procenta e-shopů se to pak pohybuje pouze do brzkého odpoledne, v těchto hodinách ale lidé na e-shopech nenakupují. Dalším zajímavým nápadem je výběr intervalu doručení přímo v objednávce na e-shopu, ovšem podle Ondřeje Vaňhy by tato možnost vedla k výraznému zvýšení ceny přepravy – pokud by se měl řidič trefovat do vybrané čtvrthodiny, doručí mnohem méně zásilek než obvykle.

Poštomaty vezmou zákazníky poště
Poštomaty od InTime budou podle Roberta Bočka v provozu již před Vánoci. V současné době probíhá testovací provoz na boxech Kouzelné Almary, kterou InTime letos koupil. Chybovost se prý podařila snížit na 0,04 % a brzy nastane ostrý provoz celé sítě Poštomatů. Narozdíl od home delivery je výhodou, že zákazník není nucen domlouvat se s dopravcem na času dodání a tento čas dodržet, ale může si zboží vyzvednout úplně kdykoliv.

Osobní odběr je stále populární
Podobný způsob zvolil i Popron, který vytvořil vlastní distribuční síť Popron Partner, tvořenou zejména trafikami. V současné době patří do sítě více než 400 výdejních míst, podle slov Petera Schiera síť rozšíří až na 1000 výdejen. Kromě toho plánují také expanzi na Slovensko. Přes síť Popron Partner byly odeslány již desetitisíce objednávek.

Fotografie z diskuze naleznete ZDE, video z diskuze:


ADMEZ je členem Logo ECCCOLogo Fedma