V červnu tohoto roku dosáhla nezaměstnanost opět rekordního minima 2,6%. Na jednoho člověka hledajícího práci připadá 1,8 volného místa a ani jedno z těchto dvou čísel se v následujících měsících pravděpodobně nezmění.
Personalisté a především ti z call center si musí uvědomit, že takřka každý, kdo práci chce už ji má. Je nutné vyjet ze zajetých kolejí a hledat jinde. Nemůžeme se opřít o práci cizinců, pracovní úřad a stále více selhávají i zažité pracovní portály. Kde tedy kandidáty hledat?
Předně je důležité si uvědomit, že tuzemský trh práce má velikost 4,3 milionu zaměstnanců a potencionálních uchazečů. Aktivně jich však hledá práci pouhých 0,52 milionu a právě proto standardní metody hledání zaměstnanců stále více selhávají. Pozitivní však je, že 1,7 milionu pracujících práci rádo změní, pokud uvidí lepší příležitost. Co to znamená? Vaše cílová skupina se z půl milionu rázem téměř zčtyřnásobila. Abyste ji však získali na svou stranu, je nutné udělat pár změn.
Můžeme říkat něco jiného, ale pravdou je, že práce v call centru je díky určitým společnostem negativně vnímána. Čím dříve to pochopíte, tím dříve můžete začít pracovat nejen s interním marketingem, ale také s image společnosti. Soustřeďte se na pozitiva a mluvte o nich. V Comdata jsou velkou skupinou zaměstnanců maminky s dětmi. Nabízíme proto zkrácené úvazky, home office i práci v kanceláři, neboť je vaším nástrojem jen hlas.
Inspirovat se můžete u konkurence a teď nemyslím jen ostatní call centra, ale společnosti, které cílí na podobný segment uchazečů. Cílíte na mladé studenty po škole? Vaším konkurentem bude pravděpodobně řetězech rychlých občerstvení. Podívejte se na jejich styl komunikace, benefity a mluvte hlasem vašich kandidátů.
Využijte všechny kanály náboru a nespoléhejte se jen na jeden. Na různé portály může chodit zcela jiná cílová skupina, což jsme si v Comdata Czech mnohokrát ověřili. Využijte také vlastní prostředky a zapojte inzerci na sociálních sítích nebo Google. Cílit můžete na klíčová slova spojená s hledáním práce, uživatele, kteří byly na vašich kariérních stránkách nebo na konkurenci.
Reklama na Facebook u nám přinese jen 20% z celkového množství kandidátů, ale za třetinu nákladů. Jinými slovy jeden přijatý člověk z pracovního portálu nás stojí 3x více, než člověk, kterého jsme našli pomocí sociálních sítí.
Se změnami v náboru souvisí také budování image společnosti. Nebuďte vnímáni jako „to call centrum, kde lidé pracují za trest“, ale jako inovátor, firma, která to dělá jinak. Část obsahu věnujte novinkám z businessu a komunikaci na klienty. Větší sociální sítě, jako Facebook nebo Instagram by ale měly sloužit také jako okénko do firmy.
Většina kandidátů se podívá na vaše webové stránky, hodnocení společnosti a právě na sociální sítě. Věnujte péči těmto kanálům a odměnou bude více kandidátů a především reálnější obrázek společnosti navenek.
Povahou práce je bohužel místo v call centru velmi náročné na obsazení, ale také na udržení. Spousta kandidátů, kteří se jevili slibně po týdnu odchází a naopak lidé, které jste přijali s otazníkem se mohou stát během pár měsíců jedničkami v týmu.
Je potřebné si tak uvědomit, že míra fluktuace je částečně mimo vaše schopnosti. Na druhou stranu náklady spojené s přijmutím, školením a odchodem uchazeče jsou tak vysoké, že i zde musíme dělat maximum proto, abychom zlepšili výběrový proces a prostředí ve společnosti.
Není to jen o penězích. Často se setkáváme s týmy, které jsou perfektně sehrané díky motivaci od vedoucích, skvělým benefitům a náladě na celé pobočce. Naopak týmy, kde jsou sice vysoké výdělky, ale horší atmosféra se každý měsíc mění před očima a s nimi i jejich výkon.
Je třeba zaměstnance motivovat soutěžemi, zajímavými benefity a především nadřízenými, kteří tu jsou pro zaměstnance, radí jim, pomáhají a ženou je nejen k lepším výsledkům, ale především k tomu, aby více spolupracovali a pro společnost žily.
Martin Saidl, Comdata Czech.